نیاز بدن به خواب

نیاز بدن به خواب

نیاز بدن به خواببیشتر پردازش‌های فکری شب‌ها اتفاق می‌افتد. به دلیل تعداد مشغله‌های فکری در روز، تمرکز کافی برای انجام کامل پردازش‌ها وجود ندارد، ذهن این پردازش‌ها را به هنگام خواب کامل می‌کند. احتمالاً این اتفاق برای شما رخ داده که ذهنتان مسئله و مشکلی را که غیر قابل حل بنظر می‌رسیده به هنگام شب و خوابیدن حل نموده است و یا احساس بدی را که درباره موضوعی در طی روز داشته‌اید بعد از خواب شبانه و در روز بعد اثری از آن باقی نمانده است، بنابراین اگر به خودتان زمان کافی برای خواب و استراحت ندهید نه تنها از لحاظ فیزیکی بلکه از لحاظ فکری و احساسی نیز دچار آسیب خواهید شد.

همچنین خواب کافی سبب تقویت حافظه و ماندگاری بیشتر آنچه که در طی روز آموخته‌اید می‌شود، آموخته‌های روز، طی خواب شبانه از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت انتقال می‌یابند و اگر زمان کافی به خواب شبانه اختصاص ندهید ممکن است بخشی از آنچه که سعی داشته‌اید در طی روز به حافظه خود بسپارید به دست فراموشی سپرده شود.

برای محصلین، دانشجویان و اشخاصی که در حال یادگیری می‌باشند داشتن خواب کافی شبانه الزامی است.

خواب لازمه هر نوع بهبودی است. فرد طی روز از سیستم اعصاب سمپاتیک خود استفاده می‌کند که باعث صرف انرژی و خستگی بدن شده، این سیستم با سیستم اعصاب پاراسمپاتیک تنظیم و متعادل می‌شود، که وظیفه آن بازسازی بدن و بازیافت انرژی است، سیستم اعصاب پاراسمپانیک معمولاً در هنگام خواب و استراحت عمل می‌کند، به همین دلیل زمان خوابیدن را زمان تعمیر و نگهداری بدن می‌نامند، چنانچه شما خواب کافی نداشته باشید راندمان فیزیکی و ذهنی شما دچار مشکل می‌شود و بیماری‌ها دیرتر بهبود می‌یابند چون زمان کافی برای ترمیم بافت‌های آسیب دیده وجود ندارد. همچنین کم خوابی سبب می‌شود بدن فرصت کافی برای ترمیم پوست و تولید کلاژن را نداشته و تاثیر مستقیم بر افزایش چین و چروک‌های پوست می‌گذارد.

بازسازی و پاکسازی بدن هنگام خواب انجام می‌شود. دفع سموم از بدن هنگام شب زمانی که بدن در حال استراحت است صورت می‌گیرد، اگر شما از خواب کافی برخوردار نباشید سموم به طور کامل از طریق کبد و صفرا دفع نمی‌گردند و به مرور زمان در بافت‌های مختلف بدنتان رسوب می کنند که این مسئله می‌تواند به رسوب چربی‌ها و سایر مواد در رگ ها دامن بزند و سبب بروز انواع بیماری ها از ناراحتی‌های قلب و عروق گرفته تا کبد چرب گردد. برخی از تحقیقات نشان می‌دهند کسانی که به میزان کافی خواب شبانه ندارند ۲۵% بیش از سایرین به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند.

اهمیت خواب‌دیدن
خواب‌دیدن تنها منحصر به انسان نیست در بسیاری از حیوانات نیز این پدیده وجود دارد، رویاها می ‌‌توانند پردازش وقایع گذشته و یا مرور اتفاقات روزانه باشند، در بیشتر مردم خواب‌دیدن به نوعی باعث پردازش عمیق تر اطلاعات دریافت شده در روز می‌گردد، البته برخی از رویاها و کابوس‌ها می‌توانند ناشی از پرخوری و یا وجود برخی از مشکلات جسمی باشند. اگر کسی به اندازه کافی نخوابد، پروسه رویا دیدن دچار اختلال و در نتیجه اثرات بدی روی وضعیت روانی وی می گذارد. این نیز دلیلی دیگر که چرا خواب کافی تا این حد برای هر کس مهم است.

بدن ما به ۸ الی ۹ ساعت خواب واقعی نیاز دارد، استراحت‌کردن در حالت بیداری خواب محسوب نمی‌شود، بهترین زمان برای خوابیدن شب بین ساعت ۹ الی ۱۱ می‌باشد.

بعضی از تحقیقات نشان می‌دهند یک چرت روزانه به مدت حداقل ۲۶ دقیقه طی ظهر باعث افزایش انرژی و راندمان بدنی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *