آذر ۲۰, ۱۳۹۶

یپش‌نیازهای رشد کودکان

نیازهای کودکان برای رشد سالم

نیازهای کودکان برای رشد سالم

برای اینکه در دوران بزرگسالی، فردی سازگار باشیم، ضرورتی ندارد که دوران کودکی بی‌عیب و نقصی را پشت‌سر بگذاریم. به عنوان مثال، وینی‌کات که یکی از روانشناسان مشهور خاطر نشان می‌کند: “لازم نیست که محیط دوران کودکی بری از عیب و نقص باشد، بلکه بایستی به اندازه کافی خوب باشد.”

کودکان نیازهای بنیادینی دارند که برای تعادل و بهزیستی در دوران بزرگسالی بایستی این نیازها به درستی برآورده شوند. این نیازها عبارتند از امنیّت بنیادین، ارتباط سالم با دیگران، خودمختاری، عزت‌نفس، خودابرازگری و پذیرش محدودیت واقع‌بینانه. اگر این نیازها برآورده شوند کودک معمولاً به سلامت روان‌شناختی دست خواهد یافت. امّا اگر مشکلات جدّی و اساسی در راه برآورده‌سازی این نیازها وجود داشته باشد، کودک بعدها با مشکلاتی دست به گریبان خواهد بود. ما این مشکلات ونقص‌ها را با عنوان تله زندگی یاد می‌کنیم.

نیازهای کودکان برای رشد سالم
۱- امنیت بنیادین
۲- ارتباط سالم با دیگران
۳- خودمختاری
۴- عزت نفس
۵- خودابرازگری
۶- پذیرش محدودیت‌های واقع‌بینانه

تعریف امنیت بنیادین: امنیت کودک کلا بستگی دارد به این که چگونه والدین با او رفتار کنند. والدین با نشان ندادن صمیمیت و محبت نکردن به کودک، امنیت او را تضعیف می‌کنند.

تعریف ارتباط سالم با دیگران: ارتباط سالم کودک با دیگران بستگی دارد به این که پدر و مادرش سرد و بی‌مهر وکناره‌گیر نباشند. کودک با والدینش ۳ نوع محرومیت را ممکن است تجربه کند: محرومیت از محبت و محرومیت از همدلی و محرومیت از راهنمایی

تعریف خودمختاری: خودمختاری را توانایی جدا شدن از والدین و عملکرد مستقلانه تعریف می‌کنند. البته این توانایی را بایستی با افراد همسن و سال سنجید.

همچنین نیاز به امنیت در کودکان (اضطراب بنیادی) را نیز مطالعه کنید.

تعریف عزت‌نفس: اگر در دوران کودکی از سوی والدین و دوستان یا محیط مدرسه مورد عشق و احترام قرار گرفته باشیم عزت نفس سالمی در ما شکل می‌گیرد.

تعریف خودابرازگری: خودابرازگری را می توان آزادی در بیان نیازها احساس ها و تمایلات طبیعی تعریف کرد. اگر در محیط اولیه زندگی، ما را به خودابرازگری رهنمون کرده‌اند تشویق می‌شویم که تمایلات و علایق خود را دنبال کنیم.

تعریف پذیرش محدویت های واقع بینانه: اگر خانواده شما نتواسته باشند برای شما محدویت‌های واقع بینانه وضع کنند شما به گونه‌ای خودخواهانه بر ارضای نیازهای خودتان پافشاری می‌کنید.

۰/۵ (۰ دیدگاه)



0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها