خرداد ۲۶, ۱۳۹۷

مکانیسم دفاعی درون فکنی یا تقلید شدید در روانشناسی

درون فکنی در روانشناسی نوع شدید همانندسازی یا تقلید می‌باشد که در آن فرد ارزشها، ویژگیهای فرد و یا گروه دیگر را جذب ساختار خود می کند.

مکانیسم دفاعی درون فکنی

مکانیسم دفاعی درون فکنی

درون فکنی یا تقلید شدید چیست؟

درونی کردن احساسات، ارزشها و ویژگی‌های فرد دیگر. ویژگی‌هایی که خودمان در آن زمینه ضعف داریم. نسبت دادن افکار و احساسات دیگران به خود و تقلید آن.

در واقع مکانیسم درون‌فکنی وقتی پدید می‌آید که ما چیزی را که دوست داریم از دست می‌دهیم. در این مورد، ما به صورت ذهنی چیز از دست داده را جذب روان خود می‌کنیم و آن را به عنوان جزئی از خود می‌پذیریم.

مثال: فردی که قرار است کنفرانس بدهد، خود را جای یک سخنران نامدار قرار می‌دهد و اینگونه اعتماد بنفس پیدا می‌کند.

مثال درون فکنی شدید: فرد پس از فوت همسرش نشانه بیماری متوفی را بروز می‌دهد. مثلا اگر همسرش بر اثر سکته قلبی فوت کرده باشد وی در جریان سوگواری به درد سینه مبتلا می‌شود.

مکانیسم دفاعی درون فکنی در کودکان

کودکان معمولاً با والدین خویش، یک عضو فامیل و یا شخصیتی داستانی، خود را شبیه و همانند می‌سازند. در خلال این جریان ممکن است حوادثی روی دهد و تمایل به قدرت و پایگاه اجتماعی تا حدودی ارضاء شود. به طور کلی، افراد می‌خواهند مهم باشند و اگر نتوانند یا در این راه موفق نشوند، حداقل با افراد مهمی که می‌شناسند، خود را شبیه و همانند می‌سازند.

تاثیر مکانیسم دفاعی درون فکنی در رشد شخصیت کودک

با استفاده از این مکانیسم دفاعی، کودک تمایلات دیگران را به خودش نسبت می‌دهد و کوشش می‌کند تا از آنها تقلید کند. مکانیسم دفاعی درون فکنی یکی از مهم‌ترین و نیرومندترین عوامل در تشکیل و رشد شخصیت است و به این ترتیب کودک می‌تواند ارزش‌ها، اعتقادات، رفتار و کردار والدین خود را فرا بگیرد.

بدیهی است کودکی که با شخصیت‌ها و افراد منتسب به گروه‌های بزهکار و قمارباز و منحرف، همانندسازی و درون‌فکنی می‌کند، در بزرگسالی فردی کاملاً متفاوت و از لحاظ شخصیتی مغایر با کسی است که با افراد ارزشمند و قابل احترام همانندسازی کرده است.

برای مراجعه به روانشناس در رشت روی لینک تعیین وقت مشاوره کلیک نمایید.

۰/۵ (۰ دیدگاه)



0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها