اردیبهشت ۹, ۱۳۹۷

خیال پردازی مکانیزم دفاعی ذهن است

خیال پردازی و قوه تخیل

خیالپردازی در بزرگسالان

خیال پردازی هم در کودکان و هم در بزرگسالان دیده می‌شود. اما در بزرگسالی، به دلیل این که استفاده از آن‌ها منجر به رفتارهای ناپسند و غیرقابل پذیرش اجتماعی می‌گردد، کمتر استفاده می‌شوند. این دفاع‌ها بزرگسالان را در کنار آمدن بهینه با واقعیت ناتوان می‌سازند. از دید ناظر، افرادی که به این دفاع‌ها متوسل می‌شوند، معمولاً بلوغ نیافته می‌نمایند. استفاده مداوم از آن‌ها مشکلات جدی را در کنار آمدن با واقعیت پدید می‌آورد.

ما انسان‌ها قوه تخیل خیلی قوی‌ای داریم، ممکنه شما هم در طول روز خودتون رو مشغول خیال‌پردازی درباره چیزهای مختلف ببینید. پولدار بودن، مشهور بودن، خوشبخت بودن و اما در حقیقت خیال پردازی یکی از مکانیزم‌های دفاعی ذهن، برای پرت کردن حواس ماست. اینجوری دیگه در حال زندگی نمی‌کنیم، و کارهایی که باید انجام بدیم، و یا مشکلاتی که باید باهاشون سر و کله بزنیم دیگه برامون ایجاد استرس نمی‌کنه.

استفاده از تخیل برای ارضای امیال ناکام شده و حل مشکلات.

دختری را در نظر بگیرید که در آرزوی ممتاز شدن است، اما به جای تلاش و مطالعه تنها به تخیل اکتفا می کند و در تخیل خود را یکی از ممتازترین دانش‌آموزان فرض می‌کند و لذت می‌برد.

خیالبافی در دختران نوجوان بیشتر از پسران است. اگر میزان خیالپردازی شما اندک باشد نگران کننده نیست؛ بلکه می‌تواند شما را به خلاقیت‌های هنری (شعر و شاعری نویسندگی نقاشی و …) ابتکار در معماری و مهندسی و نوآوری های فنی و اکتشافات علمی سوق دهد. از خیال‌پردازی میشه به مانند یک ابزار تعیین کننده هدف استفاده کرد. با استفاده از خیال‌پردازی به روش درست و آگاهانه متوجه این موضوع می شویم که از زندگی چی می‌خواهیم.

آرامش با کمک خیال پردازی

افزون بر این، راه‌کاری برای تخلیه احساسات و در نتیجه آرامش است؛ برای مثال، هنگام احساس کینه جویی با خیال انتقام از شدت ناراحتی خود می‌کاهید و با ارضای تخیلی آرزوها و امیال ناکام مانده به خود آرامش می دهید؛ چرا که خیالبافی٬ ساز و کار دفاعی برای مقابله با شکست‌ها است؛ اما اگر دائم خیالبافی می‌کنید؛ به گونه‌ای که در نظام زندگی و درسی شما اختلال ایجاد شده به معنای وجود مشکل است و باید حل شود.

۰/۵ (۰ دیدگاه)



0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها