اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۷

همانندسازی و تقلید از دیگران در روانشناسی

فردی که دارای اعتماد‌ به‌ نفس پایینی است به‌طور ناخودآگاه خود را در قالب فرد دیگری قرار می‌دهد که رفتار و فکر و اندیشه او از نظر اجتماعی دارای ارزش و اهمیت بالایی است و خود را همانند او می سازد و از قدرت او احساس قدرت و اعتماد‌به‌نفس می‌کند.

تقلید از دیگران

انسان‌ها در زمان اضطراب می‌توانند خصوصیات خوب دیگران را اخذ کنند و با این کار احساسات منفی خود را کم کنند.

دختری را در نظر بگیرید که خود را از هم‌کلاسی‌هایش کمتر مورد توجه می‌بیند برای اینکه او نیز مورد توجه باشد کارهایی را انجام می‌دهد که دیگر دوستانش که مورد توجه هستند انجام می‌دهند، پس مثل آن‌ها برخورد می‌کند تا محبوب واقع شود. یا نوجوانانی که با فوتبالیست یا هنرپیشه‌ی مورد علاقه‌شان همانندسازی می‌کنند مثل او راه می‌روند، مثل او صحبت می‌کنند و یا مثل او لباس می‌پوشند.

باید توجه کرد که همانندسازی در همه‌ی موارد مطلوب و پسندیده نیست و گاهی اوقات فرد تحت فشار به همانندسازی‌هایی متوسل می شود که مُخل رشد شخصیت هستند. مثلاً اگر همانندسازی با افراد ناباب و غیر مسئول صورت گیرد.

تقلید و همانندسازی (IDENTIFICATION)

– روند الگوبرداری (تقلید) افکار، اخلاقیات، رفتار و سلایق فرد دیگر
– تقلید ویژگیهای مطلوب فرد دیگر
– الگو قرار دادن دیگران
– تطابق خود با دیگران بطور ناخودآگاه
– افزایش احساس ارزشمندی با همانندسازی با شخصیت‌های برجسته و نامدار..

مثال: فرد به سینما رفتن علاقه‌مند می‌شود چرا که فرد محبوب و مورد تحسین وی (الگو) به سینما علاقه دارد.
مثال: فرد قربانی با مهاجم همانندسازی می‌کند و رفتار وی را تقلید میکند تا کمتر احساس درماندگی کرده و در مقابل احساس قدرت بیشتری نماید و ممکن است با مهاجم خود همدست نیز شود.

انسان، همانندسازی را با اشخاص و شخصیت‌های آرمانی خود انجام می‌دهد و با توجه به ویژگی‌های آرمانی که در ذهن تصور می‌کند، سعی در همانندسازی با چیزی که بیشترین شباهت به آن ویژگی‌ها را دارد و یا شرایط رسیدن به آن ویژگی‌ها را برایشان مهیا می‌سازد، می‌کنند.

از این رو تبلیغات بسیار اهمیت می‌یابد. استفاده‌کردن از بازیگران و ورزشکاران مشهور در تبلیغات یکی از روشهای رایج تبلیغات می باشد.در این روش از بازیگران و ورزشکاران معروف برای تبلیغات استفاده می‌کنند. این کار سبب می شود که جامعه همانند سازی خود با آن فرد را از طریق برند تبلیغ شده انجام دهد. مثال مثبت این روش را میتوان در برنامه کودک ملوان زبل دید.
ملوان زبل کارهای خارق‌العاده خود را با خوردن اسفناج انجام می‌داد. از این رو کودکان برای همانندسازی با شخصیت محبوب خود تشویق به خوردن اسفناج می‌شدند.

۰/۵ (۰ دیدگاه)



0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها