مرداد ۱۱, ۱۴۰۰

انواع کمالگرایی در روانشناسی

روانشناسان با توجه به علت‌های کمال‌گرایی، ۳ نوع کمالگرایی در روانشناسی را مشخص کرده‌اند:

انواع کمالگرایی در روانشناسی

انواع کمالگرایی در روانشناسی

1. کمال‌گرایی خودمدار

معمولاً زمانی که از کمال‌گرایی گفته می‌شود، نوع خودمحور آن در ذهن است. در این نوع شما بزرگ‌ترین منتقد خود هستید. معمولاً برای خود استاندارهای بسیار بالایی می‌گذارید و اگر به آن نرسید، خود را سرزنش می‌کنید. اگر از کمال‌گرایی خودمحور به طور مناسب و منعطف استفاده کنید، می‌توانید بسیار باانگیزه و دقیق باشید و به مراتب بالایی برسید؛ اما این تمرکز بر خود و کمال‌گرایی درونی در صورت کنترل نشدن می‌تواند باعث اضطراب و افسردگی شما شود.

۲. کمال‌گرایی دیگرمدار

در این نوع شما از دیگران انتظار دارید که بی‌نقص باشند و همین باعث می‌شود قضاوت گر و سرزنشگر شوید. اگر از کسی درخواست کاری را بکنید، انتظار دارید که کار دقیقاً به همان شکل موردنظرتان و بدون هیچ عیبی انجام شود و تحمل اشتباه دیگران را ندارید. این نوع کمال‌گرایی باعث می‌شود در روابط و به‌خصوص کار به دیگران سخت بگیرید و به دیگران آسیب برسانید و آن‌ها را تحت‌فشار قرار دهید.

پیشنهاد می کنم مشکلات افراد کمال‌گرا چیست؟ را نیز مطالعه کنید.

۳. کمال‌گرایی القا شده توسط اجتماع

در این نوع نیز فشار زیادی در راستای بی‌نقص بودن بر شما وجود دارد؛ اما این استانداردها و چارچوب‌ها از طرف جامعه و دیگران به شما القاشده و سعی می‌کنید خود را به انتظاراتی که جامعه از شما دارد، نزدیک کنید. احتمالاً نگران هستید که اگر بهترین خود نباشید، جامعه و اطرافیانتان شمارا نپذیرد. این استاندارهای خارجی ممکن است به‌واسطه خانواده، محیط کار، فرهنگ و یا جامعه شکل‌گرفته باشند.

۰/۵ (۰ دیدگاه)



0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها