مرداد ۱۴, ۱۴۰۰

ویژگی‌های افراد پارانویید

علائم ظاهری افراد پارانوئید

افراد شخصیت پارانویید از بدبینی رنج می‌برند. آن‌ها به دلیل عدم اعتمادبه‌نفس همیشه فکر می‌کنند دیگران از آن‌ها برترند؛ همین مسئله باعث می‌شود که فکر کنند شریک زندگی آن‌ها از ارتباط با او پشیمان شده است و دوست دارد با آن شخصی که در فلان جا دیده است رابطه برقرار کند. آن‌ها در هر جمعی خو د را درجه دوم می‌بینند و یا فکر می‌کنند دیگران به آن‌ها اهمیت نمی‌دهند؛ و در یک درگیری فلج‌کننده‌ای گیرکرده‌اند.

ویژگی‌های افراد پارانویید

ویژگی‌های افراد پارانویید

وقتی به همسرشان شک می‌ کنند که دیگر او را دوست ندارد و از این رابطه پشیمان است و یا فکر می‌کنند آن‌ها او را احمق فرض کرده‌اند و مخفیانه باهم رابطه دارند، دچار بی‌قراری و اضطراب خیلی زیادی می‌شوند که به دنبال آن فحاشی و کتک‌کاری است. آن‌ها با صدای بلند حرف‌های خیلی رکیک و زشتی می‌زنند و به موقعیت مکانی و زمانی که در آن هستند هیچ اهمیتی نمی‌دهند، برای آن‌ها اهمیت ندارد که ساعت ۱۱ شب است یا ۴ صبح.

برای شک کردن حتمان لازم نیست در کنار افراد دیگر باشند آن‌ها حتی در خلوت خود و یا وقتی با همسر خود تنها هستند هم شک می‌کنند. هر رفتاری می‌تواند از طرف آن‌ها بد برداشت شود و دچار این شبه شوند که همسرشان به آن‌ها اهمیت نمی‌دهد و دیگر او را دوست ندارد البته به دلیل پرخاشگری و رفتار تند و تیزی که دارند شریک زندگی خود را به سمتی می‌کشانند که دیگر او را دوست نداشته باشد و بخواهد این رابطه را تمام کنند، در این شرایط افراد بدبین می‌گویند (دیدی درست می‌گفتم تو از اول من را دوست نداشتی).

نگاه افراد پارانویید متمرکز است و خیره نگاه می‌کنند. مردمک چشمانشان کمتر حرکت می‌کنند، در واقع آنها مثل یک دوربین عکاسی در حال ضبط کردن تمام جزئیات هستند تا چیزی را از دست ندهند.آنها نسبت به محیط اطرافشان کاملاً هشیار هستند. همین هشیاری باعث می‌شود که فکر کنند بیشتر از بقیه متوجه امور هستند. غافل از اینکه وقتی جزئیات را ضبط می‌کنند، در ذهنشان با پردازش غلط به نتیجه غلط می‌رسند و باعث عذاب خود و دیگران می‌شوند.

شخصیت‌ مرد پارانویید

شخصیت‌ مرد پارانویید

شخصیت‌ مرد پارانویید

شخصیت‌های مرد پارانویید معمولاً دوست دارند با دخترهای کم سن سال ازدواج کنند؛ به‌قول‌معروف آفتاب‌مهتاب‌ندیده باشند و خودشان آن‌ها را بزرگ کنند و در دستان خودشان تربیت شوند. البته این به این معنی نیست که زنان، شخصیت پارانویید نیستند بلکه شخصیت پارانویید در هر دو جنس دیده می‌شود. معمولاً مردانی که همسرانشان دارای شخصیت پارانویید هستند، بدبینی همسرانشان را حسادت زنانه می‌دانند و متوجه نمی‌شوند که همسرشان مشکل بدبینی دارد وسعی می‌کنند ارتباطشان را با اعضای فامیل و دوستان قطع کنند تا دیگر با همسرشان مشکلی نداشته باشند غافل از اینکه مشکل همچنان ادامه دارد. این اختلال در هر دو جنس خانمان‌سوز است و هیچ تفاوتی در جنسیت وجود ندارد.

شخصیت‌های پارانویید در ابتدای ارتباط جذاب هستند چون مدام زنگ می‌زنند، می‌پرسند کجا هستی؟ کجا می‌روی؟ آنجایی که می‌روی چه افرادی هستند و معمولاً این رفتارها را نشانه علاقه و تعصب می‌دانند ولی به مرور متوجه می‌شوند که در چه زندانی اسیرشده‌اند.

آیا پارانوئید قابل درمان است

این اختلال مانند هر اختلال دیگری داری طیفی است که از خیلی کم تا خیلی شدید در نوسان است. زمانی می‌توانیم به درمان این اختلال امیدوار باشیم که خود شخص مشکل خود را بپذیرد و به دنبال درمان باشد در غیر این صورت هیچ امیدی به درمان نیست.

۰/۵ (۰ دیدگاه)



0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها