اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۲

انواع ازدواج‌ در روانشناسی

انواع ازدواج‌های باثبات:

زوج‌های سنتی ـ زوج‌های تساوی طلب ـ زوج‌های اجتناب گر

ازدواج باثبات

ازدواج باثبات

۱-زوج‌های سنتی: نقش‌های جنسیتی و سبک زندگی رایج را پذیرفته‌اند و برای حل تعارضاتشان از روش غیرمستقیم و اصطلاحاً بدون جار و جنجال استفاده می‌کنند.

۲-زوج‌های تساوی طلب: در جهت ایجاد نقش‌های برابر می‌کوشند و برای حل تعارضاتشان از روش فعال و مستقیم یا اصطلاحاً پر جار و جنجال استفاده می‌کنند.

۳-زوج‌های اجتناب‌گر: نقش‌های سنتی را پذیرفته‌اند و یک زندگی موازی را با هم می‌گذرانند و از هر گونه رسیدگی به تعارض‌ها و اختلاف‌ها اجتناب می‌کنند.

انواع ازدواج‌های بی‌ثبات

زوج‌های ستیزه‌گرـ زوج‌های کاملاً بی‌اعتنا به هم

ازدواج بی‌ثبات

ازدواج بی‌ثبات

۱-زوج‌های ستیزه‌گر: به وجود تعارض در رابطه اهمیت می‌دهند و وارد ستیز و دعوا می‌شوند. اما به دنبال حل مشکل نیستند و بیشتر به تخریب یکدیگر می‌پردازند.

۲-زوج‌های کاملاً بی‌اعتنا به هم: برای پیشگیری از درگیری اصولاً از برقراری مراوده‌های روزمره با یکدیگر اجتناب می‌کنند و در نوعی سکوت و بی تفاوتی کامل، یکدیگر را تحمل می‌کنند.

زوج‌ها باید به جای سکوت و نادیده‌گرفتن تعارض‌ها و اختلاف خود با آنها رو به رو شوند و سعی در حل آنها کنند. توجه به نکات منفی یکدیگر زمانی تأثیر مخرب خواهد گذاشت که نسبت آن به توجه مثبت، بیش از یک به پنج باشد. در واقع منفی‌گرایی که با اعتدال همراه باشد می‌تواند تأثیر مفیدی در ایجاد رشد و درک اجتماعی متقابل داشته باشد و حتی به حفظ جذابیت رابطه در درازمدت یاری رساند.

۰/۵ (۰ دیدگاه)



5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سارا

مطلب مفیدی بود

ماندانا پورسعید

سپاس گزارم

فرشید

سلام شما مشاوره ازدواج انجام میدید؟

ماندانا پورسعید

سلام
بله مشاوره ازدواج انجام می دهم