آذر ۱۴, ۱۳۹۶

آیا دچار اختلال پرخوابی هستید؟

آیا دچار اختلال پرخوابی هستید؟

اختلال پرخوابی (Hypersomnia)

پرخوابی با دوره‌های خواب‌آلودگی بیش‌ از‌ حد روزانه، یا خواب شبانه طولانی‌مدت مشخص می‌شود.

افرادی که دارای اختلال پرخوابی (Hypersomnia) می‌باشند، اغلب بارها و بارها در طول روز در زمان‌های نامناسب مانند محل کار، در حال مصرف غذا و یا در مکالمات مجبور به خواب می‌شوند. بیماران اغلب خواب طولانی داشته و مشکل از بیدار‌شدن از خواب دارند، و در بیداری نیز ممکن است احساس گیجی داشته باشند.

علائم دیگر اختلال پرخوابی (Hypersomnia) شامل: اضطراب، افزایش التهاب، کاهش انرژی، بی‌قراری، در خود ماندن، آهسته سخن گفتن، از دست‌دادن اشتها، توهم و مشکل حافظه است.

برخی از بیماران توانایی عملکرد در خانواده، روابط اجتماعی، شغلی و یا دیگر تنظیمات را از دست می‌دهند.

علت‌های پرخوابی
خستگی طولانی‌مدت: فعالیت ذهنی و بدنی شدید پرخوابی را حتی برای مدت کوتاهی به همراه خواهد داشت چرا که بدن در روزهای پرمشغله فشارهای فیزیکی و روانی خواب بیشتری نسبت به روزهای دیگر نیاز خواهد داشت.

افسردگی: برخی از افراد افسرده پرخوابند و انرژی کمی برای از خواب بلند‌‌شدن در صبح دارند و یا در طول روز ممکن است احساس خواب‌آلودگی داشته باشند.

اختلالات گرفتگی تنفسی: که شایع‌ترین علت پرخوابی در افراد است به دلیل از خواب بیدار شدن‌های مکرر این افراد در طول شب در روز خواب آلوده اند و بیدار شدن برایشان سخت است.

زمینه خانوادگی: برخی از افراد به طور کلی پرخواب تر از بقیه هستند و این الگوی خواب که کمتر به سمت پرخوابی شدید می رود در اعضای یک خانواده ممکن است دیده شود.

عوارض پرخوابی
بیحال و بی‌انرژی بودن: برای انجام کارهای مختلف یک چنین فردی اشیای مختلف را شبیه متکای خود و هر جای خالی را شبیه رخت خواب خود می‌بیند و منتظر کوچکترین فرصتی است که به سمت خواب حمله ببرد.

مشکلات مربوط به سلامت عمومی: به این ترتیب که مثلا خواب آلودگی راننده باعث تصادفات زیادی در رانندگی می‌شود.

کاهش روابط بین فردی: این افراد ممکن است به دلیل اینکه بیشتر زمان خود را در خواب یا خواب‌آلودگی به سر می‌برند فرصت کمی برای برقراری ارتباط با دیگران داشته باشند و روز به روز منزوی‌تر شوند.

چاقی: خواب بیش از اندازه باعث بروز چاقی می‌شود. مطالعه‌ای نشان داده است که بیش از ۹ ساعت در شب می‌خوابند ۲۱% بیشتر از بقیه در طول شش سال مبتلا به چاقی خواهند شد.

چه مقدار خواب نرمال است؟
مقدار خواب نرمال در دوره‌های مختلف زندگی متفاوت است. این مقدار وابسته به سن، سطح فعالیت بدنی و سبک زندگی است. برای مثال در دوران استرس و بیماری شما نیاز بیشتری به خواب را احساس خواهید کرد. اما نیاز به خواب در زمان‌های مختلف و در افراد مختلف تفاوت می‌کند.

صرفه‌نظر از ناتوانی صبحگاه شما موقع برخاستن از خواب و دیر رسیدن به مدرسه، کار و یا قرار ملاقات، کسی که بیش از حد نرمال می‌خوابد مبتلا به پر خوابیست. اگر بزرگسال هستید و بیش از ۱۱ ساعت در شبانه روز می‌خوابید حتما به پرخوابی دچار هستید و همین سبب خواب آلودگی در طول روز می شود.

استاندارد زمان خواب برای بزرگسالان چیزی حدود ۶ تا ۸ ساعت می‌باشد که در هر فردی ممکن است کمی بیشتر یا کمتر باشد.

۰/۵ (۰ دیدگاه)



0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها