خرداد ۲۳, ۱۳۹۹

علل ترس از فضای باز و درمان آن

علل ترس از فضاهای باز و درمان آن

علل ترس از فضاهای باز و درمان آن

آگورافوبیا (Agoraphobia) یا برزن‌‌هراسی که به آن بازارهراسی یا گذرهراسی نیز می‌گویند، زیرمجموعه اختلال اضطراب است که به هراس و ترس مرضی از حضور در مکان‌هایی باز و شلوغ مثل سینما، مراکز خرید، پایانه‌های حمل‌ و نقل عمومی و فرودگاه‌ها و پل و … که امکان خروج فوری و آسان از آن‌ها وجود ندارد، گفته می‌شود و اغلب به علت باز بودن یا ازدحام زیاد محیط است.

ترس از فضای باز معمولاً با افکار اضطرابی دربارهٔ غش کردن یا از دست دادن کنترل در حضور جمع همراه است و عمدتاً منجر به اجتناب از این محل‌ها می‌شود.

اگر شما مبتلابه آگورافوبیا هستید در مکان‌های عمومی و بخصوص مکان‌های شلوغ و پرجمعیت احساس امنیت نمی‌کنید. ممکن است احساس کنید که برای رفتن به مکان‌های عمومی احتیاج دارید که فرد دیگری مثل یک دوست یا فامیل همراهتان باشد. این ترس ممکن است آنقدر زیاد باشد که احساس کنید نمی‌توانید از خانه بیرون بروید.

تاثیر آگورافوبیا یا ترس از شلوغی در زندگی روزمره

ترس از شلوغی می‌تواند توانایی شما را در معاشرت، کار، حضور در رویدادهای مهم و حتی مدیریت جزئیات زندگی روزمره، مانند کارهای روزانه، به‌شدت محدود کند. اجازه ندهید آگورافوبیا جهان شما را کوچک‌تر کند. بعضی از افراد سال‌ها در خانه می‌مانند بیرون نمی‌روند. ممکن است نتوانید با خانواده و دوستان خود ملاقات کنید، به مدرسه یا محل کار بروید، کارهای روزانه خود را انجام دهید یا در سایر فعالیت‌های عادی روزانه شرکت کنید و با گذشت زمان ممکن است به‌شدت به کمک دیگران وابسته شوید.

درمان آگورافوبیا یا ترس از فضای باز

هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از ترس از فضای باز وجود ندارد؛ اما اگر از موقعیت‌ها و مکان‌هایی که از آن‌ها می‌ترسید اجتناب کنید، اضطراب شما بیشتر خواهد شد. اگر ترس از مکان‌هایی که بی‌خطر هستند در شما در حال شکل‌گیری است، بارها و بارها به آن مکان‌ها بروید تا ترس شما کاملاً از بین برود. اگر انجام دادن این کار به‌تنهایی برای شما دشوار است، از یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستان خود بخواهید که همراه شما بیایند، یا به دنبال کمک حرفه‌ای باشید.

اگر با رفتن به مکان‌هایی احساس اضطراب می‌کنید یا حمله پانیک به شما دست می‌دهد، در اسرع وقت درمان خود را شروع کنید و برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن علائم هرچه سریع‌تر کمک حرفه‌ای بگیرید؛ زیرا مانند سایر بیماری‌های روانی، هرچه بیشتر زمان را از دست بدهید درمان شما سخت‌تر خواهد بود.

ترس از فضای باز و شلوغی معمولابا دیگر اختلالات مانند پانیک (Panic) و  فوبیا (Phobia) همراه است. که اگر با  حمله پانیک همراه باشد معمولاً در دهه‌ی دوم زندگی شروع می‌شود. خانم‌ها بیشتر از آقایان به این مشکل دچار می‌شوند.

۱- ترس از تنهایی
۲- ترس از از دست دادن کنترل در مکان‌های عمومی مثلاً زمین خوردن در مدرسه
۳- ترس از مکان‌هایی که خروج از آن‌ها شاید دشوار باشد.
۴- خانه‌نشین شدن برای مدت طولانی
۵- احساس جدایی و بیگانگی با دیگران
۶- احساس بیچارگی
۷- وابستگی به دیگران
۸- احساس غیرطبیعی بودن اندام بدن
۹- احساس غیرطبیعی بودن محیط
۱۰- پریشانی و اضطراب ناگهانی (Anxiety And Panic Disorders)
۱۱- رفتار و مزاج غیرعادی، سراسیمگی، لرزش و تکان‌های ناگهانی

ترس از فضای باز و شلوغی

ترس از فضای باز و شلوغی

دیگر علائمی که ممکن است رخ دهد:
۱-سرگیجه، حالتی شبیه غش کردن
۲-تعرق بیش‌ازاندازه
۳-سرخ شدن پوست
۴-اختلال در تنفس
۵-احساس درد در قفسه سینه
۶-تپش قلب
۷-حالت تهوع و استفراغ
۸- کرخت شدن
۹- ناراحتی معده
۱۰- افکار مغشوش و آشفته
۱۱- ترس از دیوانه شدن
۱۲- ترس از مرگ قریب‌الوقوع

علت آگورافوبیا یا ترس از شلوغی

سبب‌شناسی اکثر اختلال‌های اضطرابی (Anxiety Disorders) البته نه همه آن‌ها در دهه اخیر مورد توجه قرارگرفته. به‌طورکلی احتمال می‌رود اضطراب به علت تجربه‌هایی که در زندگی کسب می‌شود و یا حالت خاص روانی و یا عوامل ژنتیکی، پدید آید. این اختلال‌ها بسیار ناهمگن هستند و عوامل وابسته به آن‌ها بسیار متفاوت‌اند. مثلاً این موضوع واضح نیست که چرا ( جنس ماده ) درجات بیشتری از Anxiety Disorder را نسبت به ( جنس نر ) دارند. البته بعضی از تئوری‌ها به نقش غدد جنسی اشاره ‌کرده‌اند. دیگر تحقیقات نشان می‌دهند که زنان اتفاقات بیشتری را در زندگی تحمل می‌کنند و واکنش آن‌ها به این اتفاقات استرس‌زاتر از واکنش مردان است.

۰/۵ (۰ دیدگاه)



0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها